In een tijd van oprukkend internetshoppen, teruglopende bezoekersaantallen in het winkelcentrum en een economische recessie, is het voor een gemeente en een winkelcentrum in het bijzonder, steeds moeilijker om bezoekers te trekken. Hoe blijf je als dorp aantrekkelijk voor consumenten? Hoe zorg je ervoor dat mensen toch naar je winkelhart blijven komen? Gemeente Lisse zocht daarom naar een heldere visie op de gewenste sfeer in het centrum. Welke kwaliteit en welke uitstraling is gewenst in de verschillende delen van ons centrum? Op welke manier kan Lisse onderscheidend blijven ten opzichte van andere dorpen, internetwinkels en perifere detailhandelsgebieden.
Islant stelde daartoe de Nota ‘Sfeer in Lisse’ op. In de nota wordt aangegeven hoe in het centrum, door een verdeling in verschillende gebieden met ieder een eigen uitstraling, de sfeer en het karakter versterkt kunnen worden. Als vertrekpunt voor de visie is onder andere een cultuurhistorische gebiedsscan gemaakt. Daarnaast zijn voor het centrumgebied van Lisse verschillende routes beschreven, gebaseerd op een bepaald thema (winkelroute, kunst- & cultuurroute, horeca- & uitgaansroute, bloemenroute, sport- & recreatieroute). Met de gebieden en routes kan het centrum van Lisse zich beter onderscheiden en wordt de beleving als een compact centrum versterkt. Op dit moment werkt Kleurrijk Lisse stapsgewijs verschillende aspecten uit de visie verder uit.
2012 - 2013
Lisse
Gemeente Lisse
2013
17 mei 2017
Cultuur, Programma